Kategorie
Rozwój dziecka

Jak wspierać 3-latka w rozwoju?

Wiek przedszkolny to okres najważniejszy w życiu każdego młodego człowieka. Zachodzące zmiany mają ogromny wpływ na osobowość w późniejszych etapach rozwoju, jak i w dorosłym życiu. Jest to również jeden z najbardziej burzliwych okresów, kiedy dziecko wchodzi w grupę przedszkolną – czyli zupełnie inne, nowe dla niego otoczenie.

Osiągnięcie przez dziecko 3 roku to wejście malucha w nowy etap życia – rozpoczęcie edukacji przedszkolnej. Nie wszystkie dzieci przebywają w tym okresie w przedszkolu – nie ma takiego wymogu, jak np. „zerówka”. Nie mniej jednak ogromna ilość rodziców korzysta z tej formy opieki, edukacji i wychowania przede wszystkim społecznego dla swojego dziecka.

Wiek przedszkolny to okres najważniejszy w życiu każdego młodego człowieka. Zachodzące zmiany mają ogromny wpływ na osobowość w późniejszych etapach rozwoju, jak i w dorosłym życiu. Jest to również jeden z najbardziej burzliwych okresów, kiedy dziecko wchodzi w grupę przedszkolną – czyli zupełnie inne, nowe dla niego otoczenie. Dziecko rozwija się nie tylko społecznie, ale także intelektualnie, motorycznie i emocjonalnie. Wiek przedszkolny to także etap kiedy charakter dziecka zaczyna się zmieniać. Rozwijają się osobowości – dziecko wchodząc w grupę zaczyna nabywać nowych cech tj. lojalność, posłuszeństwo, uczciwość czy skromność. 

Po burzliwym okresie dwulatka, dziecko rozpoczynające przygodę z przedszkolem jest raczej spokoje. Okres ten nazywany jest okresem „sielskiego trzylatka”. Oczywiście nie jest to regułą i nie zmienia faktu, iż dziecko nadal z uporem stara się wzmacniać swoje „ja” w celu zdobycia większej autonomii, o którą tak zabiegało w wieku 2 lat.

Czego jeszcze możemy spodziewać się w momencie wejścia dziecka w okres trzeciego roku życia?

– stany emocjonalne są jeszcze zachwiane i mało stabilne – „ze skrajności w skrajność”;

– duża wrażliwość emocjonalna na sytuacje społeczne, które się pojawiają;

– charakterystyczne zwroty dla tego okresu to „ ja chcę” oraz „ ja nie chcę” – decyzje;

– pojawiają się lęki – w tym okresie głównie przed ciemnością, burzą, obcymi zwierzętami, a także wciąż może być obecny lęk separacyjny – przede wszystkim rozłąka z mamą;

– dziecko samodzielnie podejmuje zabawę, zaczyna dzielić się zabawkami z innymi;

– zawiera pierwsze przyjaźnie;

Jak wspierać 3-latka w rozwoju?

– zadbaj o emocje dziecka – rozmowy i nazywanie emocji to klucz do odpowiedniego ich wyrażania. Zabawy, w których występują emocje są bardzo pomocną formą, ale także interesującą. Pomocne są również wszelkiego rodzaju książeczki, w których bohaterowie przeżywają różne emocje. Wspólnie je czytajcie i komentujcie;

– bądź wsparciem kiedy pojawią się lęki – nie bagatelizuj, ani nie wytwarzaj zbędnego lęku. Przytulaj i dużo rozmawiaj. Do wytłumaczenia dziecku sytuacji można wykorzystać bajki terapeutyczne;

– bądź dla dziecka przykładem – pamiętaj, że dziecko uczy się najwięcej poprzez obserwację. Jeśli widzi, że my radzimy sobie z emocjami, będzie czyniło podobnie. Rozmawiaj o uczuciach – także swoich, nazywaj je i tłumacz. Emocje to naturalna część nas samych – możemy czuć radość i szczęście, ale także smutek. Pozwól, aby dziecko wyrażało swoje emocje. Tłumione i ukrywane mogą negatywnie wpływać na rozwój dziecka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *