Kategorie
Rozwój dziecka

Rozwój dziecka 6-letniego

Osiągnięcie przez dziecko 6 roku życia to już poważny wiek. Nie mniej jednak to okres kolejnego kryzysu, z którym nam rodzicom przyjdzie się zmierzyć. Dziecko w tym wieku potrafi nas zadziwić. Z jednej strony mało elastyczny, chwiejny i wybuchowy, z drugiej jednak w pełni zorientowany na nabywanie nowych umiejętności, wiedzy. Skupiony na doskonaleniu już posiadanych zdolności….

Osiągnięcie przez dziecko 6 roku życia to już poważny wiek. Nie mniej jednak to okres kolejnego kryzysu, z którym nam rodzicom przyjdzie się zmierzyć. Dziecko w tym wieku potrafi nas zadziwić. Z jednej strony mało elastyczny, chwiejny i wybuchowy, z drugiej jednak w pełni zorientowany na nabywanie nowych umiejętności, wiedzy. Skupiony na doskonaleniu już posiadanych zdolności. Poczucie bezpieczeństwa i pewności dodają 6latkowi rytuały i porządek dnia, a każda zmiana i nowa sytuacja może być dla niego trudnością, z którą będzie musiał się oswoić. Nowe sytuacje często doprowadzają bowiem do wybuchów i w jednej chwili dziecko np. cieszy się ze wspólnego wyjazdu z rodzicami na weekend, a za chwilę mówi, że nie lubi, nie chce i że nie pojedzie itp. Gwałtowne reakcje emocjonalne w tym wieku spowodowane są tym, iż jest to etap, w którym dla dziecka jego oczekiwania i pragnienia są najważniejsze. Każda zatem negatywna wypowiedź, decyzja, z którą się dziecko nie zgadza powoduje wybuchy. Sześciolatkom trudno jest również przyjąć krytykę i przyznać się do własnej winy. Stąd mogą pojawić się kłamstwa, kiedy np. maluchy „zrzucają” winę na kogoś innego. Po okresie spokoju i wyciszenia w wieku 5 lat ponownie mogą się nasilać lęki – przed wytworami wyobraźni tj. czarownice, potwory, ale także przed nagłymi, głośnymi dźwiękami. Pojawiają się także lęki przed przestrzenią np. zgubienie się w tłumie.

6-latek jest dzieckiem otwartym na świat i społeczeństwo. Chce rozumieć zasady, które nimi rządzą. Dlatego wciąż zadaje pytania, szuka i wyraża swoją opinię na dany temat. Dziecko w tym wieku potrafi już czytać, a jeśli nie, szybko się tego uczy. Umie już pisać lub jest w trakcie opanowywania tej umiejętności. Radzi sobie z wieloma skomplikowanymi zadaniami, ma bogate słownictwo, rozwiązuje swoje problemy, bądź podejmuje próby ich rozwiązania.

Co jako rodzice możemy zrobić, aby wpłynąć na rozwój naszego 6-latka?

  • zachęcajcie do czytania, wspólnie kupujcie książki i spędzajcie czas czytając. Pamiętaj, że opanowanie umiejętności czytania jest bardzo ważna. Nie zmuszaj więc, ale zainteresuj->bądź też przykładem. Dziecko uczy się w dużej mierze poprzez naśladowanie;
  • grajcie w planszówki, zachęcajcie do tej formy spędzania czasu również z rówieśnikami. Taka zabawa fantastycznie wpływa na rozwój intelektualny dzieci, ale także uczy współpracy, a czasem też umiejętności poradzenia sobie z „przegraną”;
  • bądź cierpliwy-szczególnie jeśli Twój 6latek zadaje mnóstwo pytań i chce znać wszystkie odpowiedzi ☺ zachęcaj do poszukiwać, słuchaj o najnowszych odkryciach i patrz na to, czego się nauczyło. Motywuj do rozszerzania swoje wiedzy-poprzez rozmowy, wspólne czytanie interesujących go książek. Może wspólnie napiszecie Waszą opowieść?! ☺
  • bądź dumny z dziecka – szczególnie wtedy kiedy ma pewne trudności, z którymi sobie poradził. Pamiętaj, by stawiać dziecku poprzeczkę adekwatnie do jego umiejętności. Zbyt wysoka może zniechęcić, natomiast niska urazi, czy wręcz spowoduje, iż dziecko nie zechce robić pewnych rzeczy;
  • obserwuj dziecko i bądź jego towarzyszem – wachlarz emocji jakie prezentuje 6latek jest znacznie większy od tego, jakie zaprezentowało nam podczas kryzysu dziecko dwuletnie. Tłumacz, rozmawiaj, bądź! Wspieraj dziecko w nauce rozpoznawania, okazywania i nazywania emocji. Wykorzystajcie do tego książeczki, naklejki z różnymi minkami przedstawiającymi emocje, czy obrazki. Pokaż dziecku, że każda emocja jest w porządku. Najważniejsze jest jednak ich opanowanie i konstruktywne wyrażanie;
  • nie bagatelizuj, gdy dziecko się boi. Lęki, które pojawią się w tym wieku są normalne, ale dla dziecka to kolejna „ważna sprawa”, z którą będzie chciało się z Tobą podzielić. Bądź wsparciem, nie wyśmiewaj, nie używaj sformułowań: „oj, chyba jesteś za duży/za duża, żeby bać się smoka”-daj dziecku szansę na wypowiedzenie się i uspokój;
  • pozwól dziecku na funkcjonowanie w różnych środowiskach społecznych i naucz go odmienności funkcjonowania w różnych grupach: przedszkole, rodzeństwo lub najbliższe kuzynostwo, dorośli sąsiedzi. Każde z tych środowisk funkcjonują nieco inaczej i mają odrębne zasady. Warto, aby dziecko je znało;

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *